Wednesday, February 16, 2011

~~Batu-batu yang aneh~~



Dalam sebuah hadis menceritakan, pada zaman dahulu ada seorg lelaki wukuf di Arafah. Dia berhenti di lapangan luas itu. Pada waktu org itu sdg melakukan ibdat haji. Wukuf di Arafah adalah rukun haji yg sebenarnya. Kerana apabila seorg itu berwukuf di padang Arafah dianggap hajinya telah sempurna walaupun yg lainnya tidak sempat dilakukan.

Sabda Rasulullah:

"Alhajju, Arafat" (Haji itu telah wukuf di Arafah)
Rupanya lelaki itu tadi masih belum mengenali Islam dengan lebih mendalam. Masih dalam istilah 'mualaf'. Semasa dia berada di situ dia telah mengambil tujuh biji batu lalu berkata batu itu.

"Hai batu-batu, saksikan oleh mu bahawa aku bersumpah bhw tidak ada Tuhan melainkan Allah dan Muhammad itu adalah Pesuruh Allah".

Setelah dia berkata begitu dia pun tertidur disitu. Dia meletakkan ketujuh-tujuh batu itu dibawah kepalanya. Tidak lama kemudian dia bermimpi seolah-olah telah datang kiamat. Dalam mimpi itu juga dia telah diperiksa segala dosa-dosa dan pahalanya oleh Tuhan. Setelah selesai pemeriksaan itu ternyata dia harus masuk ke dalam neraka. Maka dia pun pergi ke neraka dan hendak memasuki salah satu pintu2nya.

Tiba-tiba seketika itu batu kecil yang dikumpulkan tadi datang dekat pintu neraka itu. Tetapi mereka tidak sanggup rupanya. Malaikat azab berada disitu. Semua malaikat itu menolaknya masuk ke pintu neraka tersebut. Tapi sanggup rupanya. Kemudian dia pun pergi kepintu lain. Para malaikat tetap berusaha hendak memasukkannya kedalam neraka tapi berjaya kerana batu mengikut ke mana sahaja dia pergi.

Akhirnya, habislah ketujuh pintu neraka di datangi. Para malaikat yang bertindak menyiksa orang2 yg masuk neraka berusaha sekuat tenaga mereka menolak lelaki itu ke dalam neraka tetapi tidak berjaya. Sampai di pintu neraka nombor tujuh, neraka itu tidak mahu terimanya kerana ada batu-batu yang mengikutnya. Ketujuh2 batu itu seolah2 membentengi lelaki itu dari masuk ke dalam neraka. Kemudian dia naik ke Arasy di langit ke tujuh. Dan disitulah Allah berfirman yang bermaksud:

"Wahai hambaku, Aku telah menyaksikanm batu2 yang negkau kumpulkan di padang Arafah. Aku tidak akan menyia2kan hakmu sedang Aku telah menyaksikan bunyi 'syahadat'yang engkau ucapkan itu. Sekarang masuklah engkau ke dalam syurga".

Sebaik sahaja dia menghampiri pintu syurga, tiba-tiba pintu syurga itu pun terbuka lebar. Rupanya kunci syurga itu adalah kalimat Syahadat yang diucapkan dahulu.


*note: "Mudah2an kita beroleh Rahmat kelak dari Allah S.W.T. & Nabi Muhammad S.A.W."

No comments:

Post a Comment

Like This Blog

Anda Juga Meminati :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...