Friday, December 23, 2011

Lebih 14000 ribu rakyat Amerika mati akibat kebocoran radioaktif Fukushima - Jurnal Perkhidmatan Kesihatan Antarabangsa

 
 
HHRS 2.0 - Dari kajian saintifik telah mendapati bahawa dianggarkan lebih daripada 14000 kematian berlaku di Amerika Syarikat berkaitan dengan kebocoran radioaktif dari kilang nuklear Fukushima Jepun akibat bencana Mac lalu.

Menurut sebuah artikel yang diterbitkan dalam edisi Disember 2011 dari Jurnal Perkhidmatan Kesihatan Antarabangsa, dianggarkan lebih dari 14000 kematian di Amerika Syarikat selama 14 minggu selepas bencana Fukushima Mac menyamai dengan 16500 kematian lebih dalam 17 minggu selepas kebocoran Chernobyl pada tahun 1986.

Selama tempoh itu, jumlah kematian berbanding dengan tempoh yang sama pada 2010, naik 4,46 peratus, kata artikel itu.

Menurut artikel itu, sebahagian besar kematian bayi, di bawah umur satu tahun. Kajian menunjukkan bahawa walaupun kematian bayi menurun lebih daripada 8% tahun ini pada minggu-minggu menjelang bencana Fukushima yang terbunuh meningkat hampir 2% pada minggu-minggu selepas krisis nuklear di Jepun.

Sekitar seminggu selepas krisis bencana di Fukushima, saintis mengesan turunnya awan beracun di pantai Amerika.

Pengukuran selanjutnya oleh Badan Perlindungan Alam Sekitar AS mencari peringkat radiasi di udara, air, dan beratus-ratus kali susu di atas normal di seluruh AS, tapi risiko itu diremehkan oleh media mainstream.

Krisis nuklear Jepun bocor pada 11 Mac 2011 selepas gempa dan tsunami seterusnya melanda pantai timur Jepun, di mana nuklear penjana elektrik Fukushima berada.

Gegaran mencetuskan bencana nuklear dengan robohnya tiang elektrik untuk sistem pendingin mengakibatkan kebocoran bahan bakar reaktor di penjanaan elektrik tenaga nuklear.

Tokyo Electric Power Company (TEPCO), yang mengendalikan korban gempa kilang nuklear Fukushima Jepun, mengatakan bulan lalu bahawa pembersihan menyeluruh dari pencemaran di kemudahan tersebut akan memakan masa sekurang-kurangnya 30 tahun.

Artikel menyebut akan melakukan kajian lebih lanjut terhadap kesan sebenarnya dari bencana Fukushima di seluruh dunia.
 
Di Petik dari keretaburuk12

No comments:

Post a Comment

Like This Blog

Anda Juga Meminati :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...